fredag den 3. august 2012

Ugens Brød: Valnøddebrød med appelsin og timian


Og så er det endda koldthævet og fyldt med hjemmedyrket krydderurter :) 


For det kan ikke være en rigtig brunch uden et lækker-smækker brød til..
Og et valnøddebrød, er i min mening, noget af det bedste brød man kan få til en brunch.
Opskriften er fra "Byens bedste brød og kager", hvor jeg har tilføjet til maltsirup i stedet for mørk malt mel. Så I får opskriften som jeg lavede det :)

Valnøddebrød med appelsin og timian - 1 stor eller 2 små brød


  • 1 dl appelsinjuice/saft
  • 2 dl vand
  • 10 g gær
  • 2 tsk sennep
  • 1 1/2 spsk maltsirup (eller 2 tsk mørk malt)
  • 2 tsk groft salt
  • 500 g italiensk hvedemel
  • 50 g rugmel
  • 2 tsk hakket, frisk timian
  • 2 tsk hakket, frisk oregano
  • 100 g grofthakkede valnøddekerner

Rør appelsinjuicen, vand og gær sammen i en skål. Tilsæt sennep, maltsirup og salt. Rør hvedemel, rugmel, krydderurter og nødder i og ælt dejen godt sammen. Gerne i 12 min i en røremaskine. Kom dejen i en skål smurt med lidt olie og dæk denne til. Lad dejen stå natten over i køleskab.

Næste dag hældes dejen forsigtigt ud på et meldrysset bord. Form dejen til 1-2 brød, forsigtigt uden at slå luften ud. Kom brødene på en bageplade med papir og kom lidt mel på toppen af brødene. Lad nu brødene efterhæve 4 timer et lunt sted.

Forvarm ovnen til 250 grader med en bradepande i bunden. Sæt brødene i ovnen, kom lidt vand (ca. 1 dl) i bradepanden og sluk ovnen i 5 min. Tænd den igen på 200 grader og bag brødene i ca. 25 min, til det er sprødt og mørkt.
Er du i tvivl, så vend brødet om og mærk efter, om det er sprødt og lyder hult i bunden, når du banker let på bunden. 

Lad brødet dampe lidt af og spis det lækre brød til brunch, frokost-sandwich, salat eller til et tapas bord.


Det er bestemt ikke sidste gang dette brød skal laves.
Det er et brød med karakter, smag og kraft og jeg har fået en ny favorit :) 










2 kommentarer:

Maj sagde ...

Uhm hvor ser det bare lækkert ud det brød :D Jeg elsker også bare valnøddebrød, det er SÅ smagfuldt!

Rigtig god weekend :)

- Maj :D

Anne sagde ...

Valnøddebrød er bare altid en favorit her også :)

Rigtig god weekend til dig, søde Maj :)