fredag den 17. august 2012

Flødeboller - også i 5 variationer


Der har været gang i det lille køkken for hele 110 flødeboller blev kreeret i sidste uge.. Der blev lavet til både kollegaer og til familiefest og begge steder, blev de spist med velbehag :)

Jeg har længe haft lyst til at lave flødeboller, og nu kan de blive krydset af min lange "to-do" liste, som er noget så lang :) 
Jeg fik lavet 5 forskellige slags, så I får en grundopskrift, og så kan jeg skrive hvilke smags variationer jeg fik lavet :) Jeg fulgte opskriften på skum fra Hanne K og jeg lavede 2 slags bunde. 

Jeg lavede små, yndige, 2-3 bids flødeboller, både for det ikke skulle blive for meget og når det er første gang man laver flødeboller, så kan det godt drille med at få dem høje.

Den ene slags bund var en caramel vaffel. Jeg havde fundet dem i Føtex, de hedder: Caféo Caramel Bites.
Den anden bund var lavet af Odense Marcipan, hvor du ruller marcipanen til en pølse, skærer den ud i skiver med ca 3-4 mm tykkelse. Herefter bages de i ca 5 min ved 180-200 grader, til de er lyse i kanten. De må ikke blive mørke :)

Og nu til det lækre flødebolleskum:

Til ca 40 små flødeboller:

Flødebolleskum

  • 2 bægre æggehvide (ca 1 dl)200 g sukker
  • Korn fra 1 stang vanilje
  • 25 g flydende glukose
  • 80 g vand
Pisk æggehviderne stive.
Sæt vand, sukker, vanijlekorn og glykose over og koge. Det skal koge op til 116 grader, pas på det ikke brænder på. For at forhindre at sukkermassen skal hænge fast på siderne af gryden, så kan du pensle siderne med vand. Dette skal gøres en del gange mens det koger, men det forhindre at det sidder fast. 

Når sukkermassen er klar, så skal denne piskes sammen med æggehviderne. Du skal hælde sukkermassen i en tynd stråle ned i æggehviderne, mens du pisker på højeste niveau. Du skal piske i 5-10 min, så får du den lækreste flødebollemasse/guf :) 
Hvis du vil lave klassiske vanilje flødeboller, så er du klar til og toppe bundene nu.
Hvis du gerne vil have forskellige smagsvariationer, så del skummet på i 2-3 skåle og tilsæt smag.

Når du har toppet bundene med fyld, så skal de overtrækkes. Du kan lade skummet tørre lidt på bundene, mens du får tempereret chokoladen. 


Temperering af chokolade:

Jeg temperere ikke chokolade ved at måle temp. på det, men jeg hakket 200 g chokolade. Så kommer jeg 150 g i en skål, som kan gå i mikroen. Smelt den over intervaller af 15-30 sek.
Når chokoladen er varm (den skal føles varm, hvis du kommer en lille dråbe på dine læber), så er den resterende chokolade klar til at komme i, lidt efter lidt. Rør godt, men ikke for voldsom, så der kommer luftbobler i. Når al chokoladen er smeltet, så skal chokoladen føles lun, når du sætter en dråber på dine læber. NU er chokoladen klar. 



Tag en flødebolle og kom den på en palet. Kom 1 - 1 1/2 tsk chokolade og hæld over flødebollen. Nu kan du bruge skeen til at fordele chokoladen hele vejen rundt. Stil den til køl på en plade med bagepapir og drys med lidt krymmel, kokos, lakridspulver, frysetørret bær ect. 

Opbevar flødebollerne i en lufttæt boks og evt. i køleskab - de kan holde sig i en uges tid, hvis der stadig er flere tilbage ;) 




Jeg lavede med disse smagsvariationer:


  • Engelsk lakrids: tilsæt 2 spsk pulver til den halve portion af skummet.
  • Hindbær: tilsæt 1-2 spsk hindbærsirup + 1/2 håndfuld frysetørret hindbær til den halve portion skum (her blev der lavet 2 slags med denne, hvor den ene blev overtrækket med hvid chokolade og en med mørk chokolade)
  • Jordbær: Tilsæt 2-3 spsk jordbærsirup til den halve portion skum
  • Vanilje: Brug ganske enkelt den lækre skum som den er :)
Mht. jordbær + hindbær sirup, så er det forskelligt hvor meget sirup du skal bruge. Mine sirupper er hjemmelavet, så det varierer meget i hvor stærk siruppen er i smagen :)









2 kommentarer:

louiogbearnaisen sagde ...

Årh, er vist alt for længe siden jeg har fået lavet flødeboller :) Lækkert med alle dine smagsvarianter.
Jeg laver ofte mine med mokkasmag og så rullet i hakkede nødder.

Mange hilsner

Louise

Anne sagde ...

Hej Louise :)

Ej hvor lyder det lækkert med mokkasmag og hakkede nødder, det tror jeg helt klart, at jeg vil lave næste gang :)