søndag den 5. august 2012

Hjemmelavet jordbær sirup

Endelig kommer opskriften på den meget omtalte jordbærsirup, som jeg flittigt bruger.. 
Det smager af sommer, er lækkert til morgenmad, dessert, dressing, is, flødeboller (hvilket jeg skal have testet snarest). 


Jeg brugte 1 kg friske jordbær og jeg fik 1 stor flaske + 1 1/2 dl sirup ud af portionen :) 


Du skal bruge: 



  • 1 kg friske/frosne jordbær, nippet og skyllet.
  • Saft af 1 1/2 citron
  • 235 g sukker pr 1/2 L saft ( Jeg fik 8 dl saft, så jeg brugte ca 380-400 g sukker)
Kom alle jordbærene op i en blender og blend til der er den fineste puré. 
Hav et gammel viskestykke klar + en skål. Nu kommer det hårde arbejde :) 

Jordbær puréen skal presses igennem viskestykket, så du kun har saften tilbage.
Dette gøres nemt ved og komme en lille portion jordbær puré i viskestykket, hvorefter du så vrider det. Så løber saften stille ud af viskestykket. 

Mål derefter saften op og kom det i en gryde. Jeg fik som sagt 8 dl jordbærsaft.
Kom sukkeret ved og varm massen stille op. Det skal ikke koge, men sukkeret skal blot smelte/optages af jordbærsaften. Når alt sukkeret er smeltet væk, så tilføjes citronsaften, som er blevet sigtet for kerner + kød. 

Lad siruppen køle lidt af, inden det bliver hældt på flaske, som er blevet skoldet og skyllet i Etamon.

Opbevar siruppen køligt, det behøves ikke nødvendigvis være i køleskab, men helst ikke over 10 grader.
Siruppen kan holde sig i ca 6 mdr, men jeg tror bestemt ikke, at min sirup overlever så lang tid herhjemme :) 





Siruppen er fantastisk til græsk yoghurt m. musli og friske sommerbær :) 


Der er allerede svundet godt af den flotte røde sirup :) 





5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Den skal jeg helt sikkert prøve! Det kunne være så lækkert til lune morgenpandekager, eller som du selv foreslår; græsk yoghurt. Mums! Tror dog at jeg vil nøjes med de frosne, da det vist ikke er til at få fat i danske jordbær længere...

Malene uden R sagde ...

Det skal jeg da vist også have afprøvet :)
Men er det kun friske jordbær som duer, eller kan frosne selvpluk fra sidste sæson også gå an?
Er nemlig i tvivl om der er flere steder med friske jordbær mere her i Aalborg :(

Anne sagde ...

Hej piger :)

I kan sagtens bruge frosne, så jeg retter det lige i opskriften også :)
Det er i hvert fald de færreste steder, hvor der er friske jordbær nu. Tror føtex har nogen, men de er jo ved og være dyre nu. Men frosne kan I sagtens bruge :)

Maj sagde ...

Uhmmm Anne - kunne levende forestille mig den sirup på græsk yoghurt!!!

Det kunne være jeg lige skulle igang med at producere sådan en omgang!

- Maj :D

Anne sagde ...

Det synes jeg du skal, Maj :)
Det smager simpelthen bare så fantastisk! :)