tirsdag den 28. august 2012

Lasagne m. spinat, portobello, ricotta og pinjekerner



For et stykke tid siden var jeg i min lokale Kvickly og der spottede jeg: Ricotta til 4 kr af bøtten. Haps haps haps.. Ned i kurven kom den og straks blev mine madplaner lavet om. Lige nu ønsker jeg, at jeg havde nuppet flere, men det skulle jo også spises :) 

Jeg har længe ville lave spinat-ricotta lasagne og nu skulle det være :)
Jeg tog egentlig bare et lille kig i køleskabet og fandt lidt forskellige sager frem :)
Jeg har ikke en præcis opskrift, men her er et godt prej om hvordan mængden skal være. Den eneste mængde der er lidt usikker er tomatsovsen, så tjek efter om du synes der er noget væde, ellers så hæld lidt mælk over :)

Lasagne m. spinat, portobello, ricotta og pinjekerner 1 lille fad, ca 2 pers.


  • 4 grove lasagneplader
  • 2 portobellosvampe
  • 8-10 kugler frossen spinat - bruges optøet og væde presset fra
  • 1/2 karton tomatsovs 
  • 1 løg
  • 1 bøtte ricotta - ca 200/250g
  • Salt, peber, muscatnød
  • lidt ristet pinjekerner
  • lidt revet parmasan


Skær portobellosvampene i skiver og svits dem på en tør, vand pande. 
Skær løgene i ønskede stykker og svits dem i lidt olie. Kom tomatsovsen ved, salt+peber+muscatnød. Kom gerne lidt vand/mælk ved, så der er væde nok til lasagnepladerne. Tilsæt svampende + det optøet spinat. 
Hav et lille fad klar. Hvis du synes, kan du drysse lidt olivenolie i bunden af fadet.
Kom lidt spinatfyld i bunden, små klumper af ricotta kommes oven på. Kom 4 plader pasta ovenpå og kom resten af spinatfyldet på. Kom klumper af ricotta oven på. Drys med parmesan og ristet pinjekerner. 
Bag lasagnen i ca 20-25 min ved 170 grader. Prik i lasagnen med en kød nål, så du er sikker på, at pastaen er færdig. Ricottaen bliver gylden få steder.. 

Spis retten som den er. Men hvis du synes der mangler lidt, så kan du snildt spise det her dertil:

  • Kylling
  • Salat
  • Brød






Rigtig lækker lasagne, som vil passe perfekt som "ugens vegetar-ret", som mange gerne vil have ind i  madplanen. Jeg spiste bare lasagnen som den var, da den var spækket med lækre grønsager. Husk og krydr godt med salt + peber, da det ellers nemt kan blive fersk med de her grønsager + pasta + mild ost.  Pinjekernerne giver lige det sidste af lækkerheden, så husk dem :) De skal lige ristes hurtigt på en tør, brandvarm pande. Det tager få minutter .. 

Men denne her lasagne er helt klart en, som vil komme på mit bord igen - både til mig selv eller gæster :) 

2 kommentarer:

Signe K sagde ...

Åhr, hvor lækkert..!! Skal jeg prøve en dag, og så skal jeg nok henvise til din fine blog :)

- www.girlslovefood.wordpress.com

Anne sagde ...

Jeg synes helt klart, at du skal kaste dig over den her ret, Signe :)