lørdag den 25. august 2012

Ugens brød: Ølbrød


Som blev tryllet frem i Stop spild af mad - ånden.



For jeg havde en næsten en hel Ale i køleskabet, som jeg havde brugt til et andet brød - opskriften kommer i næste uge. Og sådan en slat øl skulle jo ikke hældes ud - næh nej! Øllet blev brugt til endnu et lækkert brød, som jeg valgte og lave koldthævet, for min hverdag har været præget så meget af arbejde, at det ikke har været muligt og bage brød samme dag, som jeg slår dejen op.
Men koldthævet brød er jo heller ikke og kimse af ;)

Opskriften er fra eget hoved og hvad jeg lige havde i skabet. I kan fint tilføje nogle andre melsorter eller kerner, kig i skabet og tag det frem, som lige kunne friste dig til dette brød :)

Koldthævet ølbrød - 1 stort brød


  • 33 cl mørk øl - jeg brugte New Castle Ale
  • 1 dl koldt vand
  • 20 g gær
  • 200 g groft mel - evt spelt
  • ca 400 g hvedemel
  • 2 tsk groft salt
  • 25 g smeltet smør/olie eller becel
  • 1 dl hørfrø
  • 1 dl sesamfrø


Rør gæren ud i vandet sammen med saltet og det smeltede fedtstof. Hæld øllet ved. Rør melet og kernerne godt ind i dejen. Jeg rørte dejen på røremaskinen i ca 10 min. Herefter kom jeg dejen i en olie-smurt 3L Margrethe skål og kom låg på skålen. Lad dejen hæve i køleskabet i min 12 timer. Jeg lod min dej hæve i godt 35-40 timer - arbejde kom i vejen, men dejen kan sagtens holde sig i køleskabet i 2-3 døgn :) 

Bagedag: 

Tag dejen ud af køleskabet og hæld dejen ud på et meldækket bord. Nu skal dejen slåes ned igen. Ælt dejen godt i lidt hvedemel og form dejen til den form du vil have og rids et lille mønster.
Lad dejen hæve lunt i ca 2 timer, inden det skal bages.
Varm ovnen op til 250 grader. Kom en bradepande i bunden af ovnen. Når brødet er klar til og komme i ovnen, så hæld ca 1 dl vand i bradepanden. Stil brødet i midten af ovnen og SLUK ovnen i 5 min. Efter de 5 min tænder du ovnen på 200 grader og brødet skal bages i ca 20-25 min :)






Et virkelig lækkert og nemt brød og lave. Dog er det et ret stort brød, så det vil passe perfekt, hvis man får en del gæster forbi til lidt grill - selvom sommeren er på vej mod ende, så kan man stadig grille :)
Vil sige at der er til ca 8-10 personer i dette brød :)









Ingen kommentarer: