søndag den 30. september 2012

Salat af grillede asparges, gorgonzola og valnødder


På sidste uges madplan var den her salat på menuen og den var ikke dårlig! :) Hvis man er til gorgonzola, så vil jeg anbefale dressingen til også. Hvis man er, som jeg, stadig en "nybegynder" i gorgonzola-verden, så vil jeg erstatte den her dressing med en olie-eddike, hvis man gerne vil have dressing til :)
Opskriften er fra Gordon Ramseys kogebog - Fastfood med god samvittighed.
Jeg har dog lavet få ændringer, så I får opskriften, som jeg lavede den..


Salat af grillede asparges, gorgonzola og valnødder 1-2 pers



  • 1 bundt friske, grønne asparges
  • 50 g Gorgonzola - jeg brugte Dolce gorgonzola
  • 2 håndfuld frisk salat - jeg brugte en slags iceberg fra haven
  • 50 g halve valnødder - ristet
  • Salt og peber


Til dressing:


  • 30 g gorgonzola
  • 2 tsk dijonsennep
  • 1 spsk olie - evt olivenolie
  • 1 spsk vand
  • evt lidt honning


Knæk bunden af aspargesene, skær aspargeshovedet af og skræl/skær resten i lange skiver. Vend dem i lidt olivenolie, salt og peber. Opvarm en grillpande/pande og steg aspargesene i 5-8 min til de er møre.
Smuldr de 30 g gorgonzola og bland det med vand, sennep, olie og evt honning til en lind dressing.
Anret salaten på en tallerken eller et fad. Kom de lune asparges oven på, smuldr de 50 g gorgonzola over aspargesene. Kom de ristede valnødder på og top salaten af med dressingen. 






Salaten passer rigtig godt som den er, hvis man vil have et let aftensmåltid. Hvis du synes der mangler et stykke kød til, så vil jeg helt klart synes, at salaten passer til kylling eller oksekød.






2 kommentarer:

A + K = ♥ sagde ...

Uhm, det ser helt vildt godt ud - og hel sommerligt (: Elsker nødder og ost.

- Anne

Anne sagde ...

Tak Anne :)

Salaten giver lige et lille strejf af sommeren, selvom efteråret er ved at komme ind på os! :)