mandag den 10. september 2012

Osso buco - summer edition - perfection!




I dag skulle eftersigende være den sidste sommerdag, så denne opskrift passer perfekt ind til i dag. Du kan lige nå og lave den skønneste osso buco fyldt med sommersmag, inden vi går over i efteråret og de "tunge" simreretter.
Opskriften klippede jeg ud af en Føtex reklame for laaaaaaang tid siden og samme uge fandt jeg 2 stk kalve occo buco stykker til ingen penge, da der var sidste salgsdato på. Wup, ned i kurven med dem og hjem i fryseren. Her i ugen blev det så endelig tid til at afprøve opskriften og det blev så lækkert! Jeg halverede opskriften fra bladet, men tilsatte endnu flere grønsager for mere fylde. Det er en ret som skal simre i min 2 timer, så start i god tid, jo længere retten simre - jo bedre :)
I får opskriften som jeg lavede den:

Occo buco - summer edition 2 pers


  • 2 stykker osso buco - jeg brugte fra kalv
  • 2 dl hvidvin
  • 1/2 dl hyldeblomstdsaft - koncentreret
  • 1/2 L kalve/okse bouillon - jeg tilsætte lidt mere vand.
  • Skal af 1/2 appelsin
  • Saft af 1 appelsin
  • Skal af 1/2 citron 
  • 2 løg
  • 4 stilke bladselleri
  • 3-4 gulerødder
  • 1 æble, skrællet
  • 2 spsk hvedemel
  • Salt & peber


Tilbehør:

  • Persille
  • Kartofler
  • Evt godt brød



Grøntsager og æbler skrælles, rengøres og skæres derefter i rustikke, mundrette størrelser. Læg derefter grøntsagerne og skallen fra appelsin + citron i bunden af en stor, tykbundet gryde og vend hvedemelen deri, så grønsagerne er vendt godt i melet. 
Skær små snit ned langs kanten på senen af osso bucoén, krydr dem med salt&peber og svits stykkerne på en pande med lidt olie på - cirka et par minutter på hver side. Den stegte Osso buco kommes oven på grøntsagerne og der tilsættes hyldeblomstkoncentrat, hvidvin, appelsinsaft og fond. Retten skal nu stå og simre i cirka 2-3 1/2 time, til osso bucoén er mør. Det kommer an på hvor stor en portion du laver og om det er kalve eller okse osso buco du bruger. I starten hvor retten simre, kan det være at du skal fjerne lidt "skum", som danner sig - det kan være urenheder fra kødet. Inden serveringen fjernes det overskydende fedt, hvis der er noget.

Server retten med nye, danske kartofler, hakket persille og evt. et godt stykke brød, til at suge noget af den lækre sovs :)















Den her ret smager så englene synger! :)
Det er helt klart en ret, som jeg vil lave igen, inden efteråret for alvor sniger sig ind på os, for den kan lige bringe lidt sommer til os for en stund :) 




3 kommentarer:

Maj sagde ...

Uhm Osso Buco!! Det ser virkelig lækkert ud - jeg kaver altid den "mørke" variant med rødvin og andre krydderier, men det med hyldeblomst og appelsin virker ekstremt tillokkende ;)

- Maj :D

Anne sagde ...

Uhm den version med rødvin er altså heller ikke tosset :) Det smager bare så godt osso buco..
Hvis I har noget osso bocu til at lægge i fryseren, så synes jeg I skal prøve den her - det smager så afsindig godt! :D

Tina sagde ...

Min mand fortryder nu at han smed en frysepose kalve osso buco væk - nu hvor han har smagt din velsmagende opskrift. Næste gang vil jeg bruge flere grøntsager.