tirsdag den 4. september 2012

Kongen af rester er;

Hr. Æggekage!

Der er vist ingen tvivl om, at når det kommer til og få brugt de sidste grønsager, pålæg eller kødrester, så kan man altid lave en æggekage.
Æggekage er en fantastisk måde og få brugt sine rester på, hvis man altså bare har æg i køleskabet også. Det smager dejligt og har en god mæthed, og med de rigtige ingredienser, så er det også en sund ret..
Når jeg lige skal have tømt køleskabet for de sidste madvarer, ja så bikser jeg altså en æggekage sammen. Og det var hvad jeg gjorde for et stykke tid siden.
Jeg bruger altid den samme "grund opskrift", som består af 4 æg, 1 dl mælk, salt, peber og lidt ost, hvis jeg har.
Så tilsætter jeg ellers hvad køleskabet har at byde på :)




Denne gang blev æggekagen lavet med følgende rester:
  • Stegt kyllingeinderfilet
  • Chorizo
  • Radiser
  • Gule tomater
  • Forårsløg




Jeg skærer resterne ud i mundrette bidder. Derefter stegte jeg først chorizoen, så de lækre olier/smag kom ud, derefter tilsatte jeg resten, for lige og varme det igenne. 

Så blev 4 æg pisket sammen med ca 1 dl mælk, lidt salt, peber og frisk timian + rosmarin. Dette blev hældt over retten og jeg toppede med lidt ost, som jeg også havde i køleskabet.
Så fik æggekagen lov til at hygge sig på lav/middel varme i godt 15-20 min. Jeg har et stort låg til en af mine gryder, som passer til pandens størrelse, så det kom på.
Hvis du har en pande, som kan tåle ovn, så vil det også være en smart måde og komme den i ovnen ved 150 grader i ca 15 min :) 






Den færdige æggekage, som er klar til og blive nydt med et stykke lækkert rugbrød. Og så er dine rester blevet til en lækker, nem og SU-venlig ret :) 







Er der en ret, som du altid laver med dine rester? 

2 kommentarer:

Maj sagde ...

Uhmm den ser lækker ud :)

Mine rester bliver ofte brugt i en wokret eller pasta-ruskomsnusk, som er Mandens favorit ;D

- Maj :D

Anne sagde ...

Tak Maj :)

mmh ja en portion pasta-ruskomsnusk er heller ikke tosset! :)