søndag den 17. juni 2012

Ugens Brød: Surdejsspeltbrød i kurv


Denne ugens brød er det første af slagsen med surdejen Verner og synes det blev ret godt :) 
Selvom jeg godt gad at det var lidt højere, så har det en god, dyb smag og god krumme.. 
Opskriften kommer fra Rikke Gryberg's "Byens bedste brød & kager", som er spækket med lækre opskrifter :)
Jeg fulgte nogenlunde opskriften, jeg brugte dog min egen surdej og så halverede jeg opskriften, så I får den som jeg lavede den..

Surdejsspeltbrød


1 stk
  • 10 g gær
  • 2,5 dl vand
  • 1 dl surdej
  • 1 tsk salt
  • 400 - 450 g speltmel

Rør gæren ud i vandet, tilsæt surdej og salt. Kom speltmelet i og ælt dejen godt sammen, gerne 10-12 minutter, så her vil en røremaskine være ideel.
Lad dejen hvile tildækket i ca 30 minutter.

Form dejen til brød som lægges i en hævekurv/skål smurt med smør, som er dysset med rigeligt mel. Ellers vil dejen hænge fast, når den vendes ud. Lad dejen hæve i ca 3 timer, til den når op til kanten.
Vend brødet ud på en bageplade beklædt med bagepapir.
Forvarm ovnen til 250 grader med en bradepande i bunden. Sæt brødet ind midt i ovnen og kom 2 dl vand i bradepanden. Sluk ovnen i 5 minutter, tænd den igen på 200 grader og bad brødene i ca 30 minutter til de er sprøde og mørke.
Er du i tvivl, så vend et brød og bank på det - det skal lyde hult. 



Nyd brødet lunt med lidt smør på - yum :)
Ellers har jeg brugt til det til min morgenmad med et blødkogt æg og en kop kaffe til :)










Håber I har haft en god weekend :)
Min weekend har stået på fejring af mine forældres sølvbryllup, som blev holdt med mine bedster, bror + svigerinde - en hyggelig aften ligesom de gerne vil have det.
I går var jeg til 2x30 års fødselsdag og i dag har jeg bare slappet godt af - lige nu står den på Medium på Zulu, en fyldt peberfrugt med couscous + grønt og så skal der kigges på eksamensprojektet..

5 kommentarer:

Maj sagde ...

Det er et super fint brød, og det ser mega lækkert ud :D Godt at Verner gjorde et godt stykke arbejde ;)

- Maj :D

Anne sagde ...

Det blev ret godt ja :)
Verner gjorde i hvert fald sin tjans meget flot! hehe :)

Tina sagde ...

Kære Anne

Du skriver, at du brugte din egen surdej..... øh hvor finder man opskriften på den?

Anne sagde ...

Hej Tina

Der er ikke en opskrift på denne surdej, da jeg lavede den lidt på slump og har hældt den ud igen, da jeg ikke fik bagt nok med den.

Vil anbefale dig at kigge i en bagebog efter en opskrift eller kigge på nettet.

Tina sagde ...

Okay tak for svar :-) jeg har tidligere forsøgt mig med surdej men det blev ikke særlig vellykket. Nu har jeg prøvet flere af dine opskrifter og er ikke blevet skuffet endnu. Skal lave dine hindbærsnitter til min søns klasse på mandag