fredag den 1. juni 2012

Pasta Carbonara med ærter


En klassiker blandt pastaretter og det er der en god grund til.
Jeg er som bekendt fan af frisk pasta ;) - så selvfølgelig er pasta carbonara en af mine favoritter. Ofte synes jeg bare at der mangler lidt grønt, så jeg tilføjede ærter og så brugte jeg heller ikke alm. fløde, bare for at den ikke blev alt for usund. Men bacon det skulle ikke pilles væk! :)

Pasta Carbonara med ærter - 2 pers 
  • Frisk pasta (så meget som du/I nu kan spise)
  • 100 g bacon i tern
  • 100 g frosne ærter
  • 1 løg
  • 1 stort fed hvidløg
  • 2 æg
  • 1 dl madlavningsfløde
  • 1 god håndfuld revet parmesan
  • salt & peber
Kog pastaen efter anvisning på pakken.
Hak løget og hvidløget fint.
Svist baconen og kom baconen over på en tallerken. Steg løg og hvidløg på panden bagefter (hvis der er meget fedt, så hæld noget af det fra, der skal bare lige være lidt). Når løgene er stegt, så passer det med at pastaen er ved og være færdig. Kom bacon og de frosne ærter ved. Lad dem stå ved lav varme.
I en skål blander du æg, madlavningsfløde, parmesan og salt+peber og pisker dette let.
Hæld vandet fra pastaen og kom pastaen tilbage i gryden.
Tag gryden af blusset og kom bacon, løg og ærter ned til pastaen.
Mens det hele er meget varmt, så hælder du æggeblandingen ved og rør godt. Lad gryden komme over på det slukkede blus, så du er sikker på, at æggene bliver tilberedt helt færdig (dog uden at de bliver til scrambled eggs). Krydr hvis det mangler og kom evt frisk persille i retten, hvis du har det.
Spises med lidt parmesan og et koldt glas hvidvin til :) 








Nu vil jeg læne mig tilbage i sofaen og nyde at jeg har fri til i morgentidlig, hvor den endnu engang står på en gang arbejde :)
Har været i skole fra 8-16 i Hjørring, så der er også lige 1+ times transport begge veje, så er godt brugt lige nu.. Men så er det godt, at der er fredag :D 
Så mens regnen drypper ned, så vil jeg putte under et tæppe og drikke en kop varm kaffe og nyde freden - der er altså noget ved lyden af regn på vinduerne :)

Ingen kommentarer: