søndag den 10. juni 2012

Ugens Brød: Koldhævede durumstykker


Det er ikke tosset med nybagte durumstykker på en regnvejrs søndag :)

Disse basser er fra den gode Amo - fødselsdagsbog også kaldt Amo bog 1 blandt mange. De er hurtige og ælte sammen aftenen før de skal spises og så skal de bages i ca 15 min næste dag, det er dejlig nemt. Og at have nybagt brød om morgenen er til kaffen og de blødkogte æg, er ikke så ringe endda ;)




Opskriften får I her: 

Durumstykker ca 12 stk



15 g gær
3,5-4 dl koldt vand
1 spsk salt
1 spsk sukker
1 dl olivenolie
200 g durum mel
ca 300 g hvedemel


Om aftenen:
Rør gæren ud i det kolde vand, tilsæt olie, salt og sukker.
Tilsæt durummel og hvedemel lidt af gangen. Ælt dejen godt igennem, den skal være blød. 

Stil dejen i køleskabet natten over tildækket med film i skålen.

Om morgenen:

Tænd ovnen på 230 grader.
Læg dejen på en bageplade med et par skeer. Dette er nemmest hvis skeerne er dyppet i vand, så glider dejen så fint af :) 
Drys evt. lidt durummel på toppen af stykkerne.
Bag stykkerne i ca 15 min til skorpen er sprød og gylden og bunden lyder hul, når du banker let på bunden.. 


Nydes lune med smør - eller med lidt pålæg eller ost.
Den kan fint fungere som madpakke bolle også :) 








Rigtig god regnvejrs søndag til jer :)

4 kommentarer:

Malene uden R sagde ...

Mums de skal klart prøves en dag snart! Har endnu ikke bagt meget med durummel, men det har tit været med i overvejelserne :)

Anne sagde ...

Jeg elsker en god durumbolle, så durummel er fast inventar hos mig :)
Men det er bare med og bikse dem hurtigt sammen, Malene - de er jo heldigvis koldhævet :D

Tina sagde ...

Kære Anne

Dine durumboller er ikke mindre end fantastiske - lette og utroligt velsmagende. Det er bestemt ikke sidste gang, jeg prøver din opskrift.

Anne sagde ...

Hej Tina :)

Dejligt at de faldt i god jord hos dig - personligt er jeg selv også ret vild med dem, de er nemlig dejlig lette - ligesom en morgenbolle skal være i min smag :)