onsdag den 21. marts 2012

Skinkepakke - perfekte til madpakken..

Inden bagning :)
Madpakker kan være en svær nød og knække, ofte så laver man altid det samme.. En bolle eller en skrive rugbrød, men de her skinkepakker er dejlig forfriskende til den triste rugbrød..
Dejen jeg har brugt er fra min trofaste følgesvend Amo, som en masse andre er jeg virkelig glad for disse bøger.. 

Opskriften på dej og fyld kommer her; (jeg udskiftede noget af det hvide mel ud med lækker grov mel)

Dej - til ca 25-30 pakker/boller/pølsehorn

  • 500 g mel (jeg brugte 200 g evolo rugmel fra AMO og ca 250-300 g alm mel)
  • 75 g bagemargarine
  • 50 g gær
  • 1 æg
  • ca 2 1/2 dl mælk
  • 1 spsk sukker
  • 1 tsk salt
Mælken lunes til "lillefinger-varmt" og gæren røres i, hvorefter den smeltede og afkølet margarine og ægget kommes i. Mel, sukker og salt tilføjes og dejen æltes til den er glat og ensartet.
Del dejen i 3 lige store kugler og lad dem hvile i et par min (her kan du passende rører skinkefyldet sammen). 
Rul dejkuglen ud til en cirkel/firkant, det kommer an på hvordan du bedst kan forme pakkerne. Læg 1 spsk fyld i midten og fold kanterne. Lad pakkerne efterhæve i ca 20 min, hvorefter de pensles med et æg og bages ved ca 200-180 grader i 10 min :) 

Skinkefyld:
  • 1 pk skinkestrimler (ca 200 g)
  • 3 kogte æg, hakket
  • en god håndfuld pakket purløg
  • 200 g light fløde/smøre ost - naturel
  • 3 tsk dijon sennep
  • lidt salt og peber
Skinkestrimlerne hakkes i lidt mindre stykker og alle ingredienserne røres godt sammen og smages til efter behag. Kom ca 1 spsk fyld i hver skinke pakke :)

Klar til og blive rullet ud.. 

Velbekomme :)

Jeg har nu prøvet AMO's nye mel Evolo et par gange og jeg er virkelig blevet glad for denne slags mel. Har bagt knækbrød og nu skinkepakker med det og det giver en dejlig smag. Og så kan jeg rigtig godt li, at indpakningen er så flot! :) 

2 kommentarer:

Bettina sagde ...

Ummi nummi - tror også mit nye mål som 26 årig skal være at bage mere og lave mere mad- Haha :D

Anne sagde ...

Det må du da i gang med Bettina :)
Det er virkelig lækkert og have hjemmebag med i madpakken - i stedet for at det bare bliver den kedelige rugbrød :)