torsdag den 8. november 2012

Ultimativ fødselsdagskage med chokolade, karamel og havsalt

Alert!
Kaloriebombe er landet på bloggen! :)

Til min fødselsdag skulle desserten selvfølgelig være en kage, men ikke hvilken som helst kage - helst en chokoladekage og gerne en lidt anderledes en. Her fangede denne her kage fra Hummingbird bakery bog "kage-dage" mig. En basse fyldt med chokolade, karamel og havsalt - not to shabby! :) 

Kagen tager en del tid at lave, men er bestemt det hele værd! Hvis du har god tid, så kan den godt laves samme dag, som den skal serveres. Dog er der en del som skal afkøles, så det er en god ide at have lavet kagebundene og karamel cremen dagen forinden i hvert fald..
Jeg vil sige, at der er i hvert fald til 12-14 pers. i den her kage. 

Kagebund:


  • 300 g smør, blødgjort
  • 300 g sukker
  • 140 g lyst rørsukker
  • 3 æg
  • 100 g kakao
  • 1/2 dl vand
  • 1 1/2 dl kærnemælk (jeg brugte A-38 og det fungerede)
  • 1 tsk vanilje essens
  • 330 g hvedemel
  • 2 tsk bagepulver
  • 1 tsk natron
  • 1/2 tsk salt


Varm ovnen op til 170 grader og læg bagepapir i bunden af din springform. Jeg brugte 1 stor springform på 28 cm i dia. Hvis du kun har en mindre, så foreslår jeg, at du deler dejen op i 2 omgange, for det er en stor portion dej.
Rør smør og begge slags sukker sammen til det er lyst og luftigt. Jeg brugte min rørmaskine og det tog omkring 5 min på fuld speed. Tilsæt et æg af gangen, og rør rundt efter hvert æg. Skrab skålens sider ned, så du får det hele blandet godt. 
Rør kakao, kærnemælk/A-38 og vanijle essens sammen i en skål med 1/2 dl vand, så der dannes en tyk pasta. Sigt resten af ingredienserne til dejen sammen i en skål, og kom dem i smørblandingen ad flere omgange og skiftevis med kakaopastaen. Rør dejen sammen ved middelhøj hastighed til dejen er glat og ensartet.
Fordel dejen i formen og bag kagen til den er gylden, der ikke sidder dej på en kødnål og virker spændstig, når du trykker let på midten. Dette tager ca 1 time, kan variere fra ovn til ovn.
Når kagen er færdig køles den let af i formen inden den tages ud og placeres på en bagerist, hvor den køler helt af. Eller hvis du forbereder kagen dagen i forvejen, lad den blot køle helt af i formen og kom den på køl. Så bliver den nemmere at flække i 3 dele, når dit fyld er klar. 


Saltet karamel


  • 200 g sukker
  • 2 spsk gylden sirup
  • 1/2 dl vand
  • 1 1/4 dl piskefløde
  • 4 spsk creme fraiche 38 %
  • 1 tsk fint havsalt


Kom sukker og sirup i en lille gryde med 1/2 dl vand og bring det i kog. Lad det koge i 10 min. Det bør blive sirupsagtig og få en dyb karamelbrun farve.
Kom piskefløde, creme fraiche og salt i en anden gryde og bring dette i kog. Tag gryden af varmen. Salten skal være helt opløst, før det er klar.
Når sukkersiruppen er færdig, tages gryden af varmen og den varme fløde hældes i. Det bobler og hæver sig, når du hælder fløden i, men det vil hurtig afkøles og få en lys, gylden farve Hæld karamellen i en lille skål og stil den til side for at køle af - evt i køleskab. 


Chokolade Glasur - OBS en stor portion, jeg havde lidt til overs til fryseren.


  • 200 g sukker
  • 2 spsk gylden sirup
  • 1/2 dl vand
  • 3 1/2 dl fløde
  • 450 g hakket, mørk chokolade , min. 70 %. 
  • 450 g smør, blødgjort


Kom sukker og sirup i en lille gryde med 1/2 dl vand og bring det i kog. Lad det koge 10 min. Det bør blive sirupagtig og få en dyb, karamelbrun farve.
Bring fløden i kog i en anden gryde. Hæld forsigtigt den varme fløde i karamellen. Det bobler og hæver sig, når du hælder fløden i, men vil hurtig afkøles og få en lys gylden farve. Hæld karamellen i en stor skål, gerne til en røremaskine. Lad det køle af i ca 10 min. Imens den køler af, kan du hakke chokolade, gerne fint, og klar gør dit smør.
Når karamellen er kølet lidt af, tilsættes chokolade og der røres rundt, mens chokoladen smelter. Pisk glasuren i ca 10 min eller til bunden af din røreskål ikke længere er varm.
Kom smørret i og pisk det sammen til det er let og skumagtigt. Stil glasuren i køleskab i ca 40-50 min.

Pynt: 

  • Havsalt i flager
  • Chokolade spåner


Samling af kagen


Hvis du har bagt kagen i en stor springform, så flæk den i 3 ligestore dele.
Tag det fad frem, som du vil anrette kagen på.
Kom den ene bund på fadet og kom halvdelen af karamellen på den. Fordel det helt ud over bunden. Kom derefter ca 4 store spsk chokolade glasur på og fordel det ud på hele bunden.
Kom en bund ovenpå og tryk ganske let på den, så den hæfter sig godt fast. Kom resten af karamellen på den her bund og derefter ca 4 store spsk chokolade glasur.
Kom den sidste bund på og fordel nu hele kagen med chokolade glasuren.
Rengør dit anretningsfad med en ren karklud, så det ser pænt ud :)
Man kan ikke undgå at svine fadet lidt til.
Drys chokoladespåner og flage havsalt på toppen af kagen.
Sæt kagen på køl inden den skal spises, da den er bedst helt kold..
Og så er det bare velbekomme! :) Det er en heftig kage, så 1 stykke pr. mand er rigeligt. 













Er I blevet lækker-sultne nu?? :)

3 kommentarer:

Murat sagde ...

Ohhh Great. I liked.

Thanks

Murat

La Cucina Nada sagde ...

Det lyder, og ser ud, som en helt overdådig lækkerbisken!

Nu er jeg ikke så stærk i saltkaramel, men hvordan bliver konsistensen? Den bliver slet ikke hård af at komme på køl?

Det må vist afprøves snarest ... yummy.

Anne sagde ...

Hej Nada :)

Den er virkelig noget af en lækkerbisken, kan jeg love dig :)

Selvom at karamellen kommer på køl, så er den stadig flydende - i en lidt tyk version, sådan lidt karamelsovs i det :)
Jeg har i hvert fald tænkt på at bruge den opskrift på karamel til is, da konsistensen er perfekt dertil :)