torsdag den 16. februar 2012

Lakrids creme brulé..




Mmmmmhh, den her dessert er nok en af de bedste jeg længe har lavet.. Det er en rigtig score dessert, da den er en maskulin udgave af creme brulé, der har en dejlig, lækker underspil af lakrids - så hvis man er til lakrids, så er den her dessert et must! 

Opskriften stammer fra Louisa Lorang og ligger på hendes blog, men jeg sætter opskriften ind her også, men jeg har ikke lavet nogle ændringer på den - så tjek endelig også Louisa's blog ud :)

Lakrids creme brulé 4-6 pers.
  • 4 pasteuriserede æggeblommer
  • 1 dl sukker
  • 2½ tsk. lakridspulver
  • ¼ liter piskefløde
  • 1 dl sødmælk
Fyld en bradepande med 2-3 cm vand, og sæt den i en 140° varm ovn.
Pisk æggeblommerne og sukkeret let sammen. Pisk lakridspulveret i.
Kog piskefløden og mælken op. Tag gryden af varmen, og hæld ¹ af fløden i æggesnapsen, mens du pisker. Sæt gryden over varmen igen, og pisk æggemassen ned i resten af fløden, mens du pisker. Fløden skal legeres let, men pas på – får æggene for meget varme, klumper de. Tag gryden af varmen, og fordel cremen i 4 små crème brûlée-forme på ca. 1 dl. Sæt dem forsigtigt i vandbadet, og bag dem i 30-40 minutter. Cremen skal være let bævrende, når du puffer til formen. Tag crème brûléerne op af vandbadet, og sæt dem i køleskabet i mindst 4 timer, eller gerne natten over.

Drys de kolde cremer med rørsukker, og brænd dem med en crème brûlée-brænder. 
Server dem evt med lidt frisk frugt (dyppet i chokolade gør det ekstra lækkert! :) ), eller is til - jeg serverede den ene dag med frisk frugt m. chokolade og den næste dag blev desserten serveret med frisk hindbær sorbet og frugt :)













Igår havde jeg studiedag og endelig var der et håb om, at jeg kunne få sovet ud. Men ak nej - jeg er vant til at bo ude på landet hvor der ingen lyde er, så kl 6.30 hvor overboens børn var vågen, ja så var jeg også vågen.. Faldt dog lidt hen da der var ro ovenpå igen..
Om formiddagen blev jeg ringet på af vikarkorpset, da de havde en ledig vagt på Dronninglund sygehus og jeg slog straks til. Det er skønt og komme ud på sygehuset og så ikke være studerende længere - anerkendelsen med at du bliver set som ligeværdig (dette ikke ment som at man ikke er det som studerende, men det er på en anden måde). At der så var hammer travlt og man blev virkelig kastet ud i det, er en anden sag, men det giver bare mere blod på tanden :)

Idag skal stå på rengøring, da mit tv er kommet op på væggen og al rodet er nu ved og være ovre - så nu er der ingen undskyldninger for ikke og støvsuge mere ;) 

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Hej, rigtig lækker blog! :)
Måske burde vi følges?
Hvad siger du? (:
Forresten, så har jeg en give away kørende på min blog - kig forbi (-;

Hugs,
Patrick Pankalla
pankallabypatrickpankalla.blogspot.com