onsdag den 22. februar 2012

Chili con carne, arne ;)

Chili con carne er en af mine absolutte favoritter! Mmmh, kombinationen af oksekød, bønner, chili, grønsager og diverse krydderier er mums..
Jeg har længe søgt den "perfekte" opskrift efter min smag og tror jeg har fundet den! Det eneste den mangler er lidt spidskommen, som jeg ikke har fået ind i mit køkken endnu. Opskriften er en blanding af mange, mange forskellige og det er med mine rettelser fra de utallige gange jeg har lavet det.. Så nu får I opskriften, som jeg lavede retten efter :) 

Chili con carne. 3-4 pers..
  • 250 g hakket oksekød
  • 1 stort løg
  • 2 fed hvidløg
  • 1 rød peber
  • 2 tsk stødt chili
  • 1 laurbærblad
  • 1 tsk kanel
  • 1 tsk paprika
  • 1 tsk oregano
  • 1 oksekøds boullion + 1/2 L vand
  • 1/2 stor mørk øl - jeg brugte new castel brown ale.
  • 1/2 dl god balsamico eddike
  • 1 dåse hakkede tomat
  • 1 dåse rød, chili, kidney bønner
  • 1 dåse hvide bønner
  • 1 frisk grøn/rød chili % kerner
  • salt & peber
  • 20-25 g mørk chokolade (skal I inden serveringen)
Brun kødet. Put løg, peber og hvidløg i og steg det. Tilsæt krydderier( undtagen frisk chili) , øl, eddike og tomat. Lad simre i min 30 minutter. 

Tilsæt de drænede bønner (på nær chilibønnerne, der må noget af lagen gerne komme med i) og den hakkede chili og lad retten simre i min. 30 min. Jeg lod min simre i 1 time og 20 min ca, den reducerede ret meget, men så tilføjede jeg boullion og øl :) Derefter tilsættes salt, peber og chokolade tilsættes. Lad retten simre yderlig ca 10 min. ved ulta lav varme.

Nyd retten med frisk, hakket persille, creme fraiche og evt brød :) 


Og ja, jeg opdagede først da jeg havde spist retten at min tallerken ikke havde rene kanter! Ork..
Men ikke desto mindre så er denne chili con carne den bedste jeg har smagt nogensinde! Undertonerne af øllen, som har en tone af karamel.. Kanellen som bringer oksekødet til sin ret, chilien som giver retten et dejligt pift og så en dyb tone af mørk chokolade.. Jeg er solgt! Håber I vil kaste jer ud i retten, selvom der skal kanel, chokolade og øl i - for dét giver pote :)

3 kommentarer:

Tine sagde ...

Uhmmm det er nok den bedste chili con carne, jeg har smagt! Det er virkelig en ret der prikker til alle smagsløgene. Jeg var ellers skeptisk på forhånd fordi jeg troede det ville tage alt for lang tid, men det passer jo stort set sig selv. Jeg kommer aldrig til at lave almindelig kedelig chili igen, dette smager alt for godt!

Anne sagde ...

Hej Tine :)

Ej det glæder mig og høre! :)
Du har helt ret i, at den prikker til alle smagsløgene og den er heldigvis super nem og lave, da den passer sig selv. Og jo længere den får lov til at koge, jo bedre bliver den :)

Tina sagde ...

kære Anne
Det er bare den bedste chili con carne! Jeg serverede ris og creme fraiche til. Uhmm hvor det var lækkert. Næste gang vil jeg komme 2 friske chili i - men det er jo altid op til den enkelte. Det kan anbefales at lade retten koge længe så den bliver fast.