lørdag den 23. marts 2013

Rugbrød uden surdej: Sirupsrugbrød med speltflager


Nyder du lørdagens morgen?
Det gør jeg i aller højeste grad. Igår var en hård dag rent trætmæssigt. Alt det projekt, ingen ordenlig nattesøvn og så lige en dagvagt oveni. Det slog mig ud. Så da jeg vågnede i morges kl 7, havde jeg sovet i mange, mange timer og indhentet søvnen med + 10 timer, det siger lidt om hvor tidligt, jeg hoppede i seng :)
Men det gode ved at stå tidlig op sådan en lørdag morgen er, at morgenmaden er nydt, mens P3 spillede god musik, der er vasket op, ryddet op og nu er en ny kop kaffe lavet, så jeg er klar til Mads og Monopolet, og nu skal der planlægges dagens brød-bagning :)
Forrige weekend bagte jeg et skønt rugbrød, helt uden surdej. Det blev meget vellykket og jeg spiste sidste skive igår og det var stadig dejlig blødt og godt.
Når du bager rugbrød, skal du sætte god tid af til det. Start om morgenen/formiddagen for det skal hæve meget længe. 
Opskriften er fra kogebogen: "byens bedste brød og kager" - en helt igennem fantastisk inspirerende bagebog hvis du spørger mig :)

Sirupsrugbrød med speltflager

2 mellemstore brød


  • ½ dl kogende vand
  • 200 g knækkede rugkerner
  • 100 g solsikkekerner
  • 30 g gær
  • ½ dl kærnemælk
  • 50 g sirup
  • 1 stor spsk maltsirup
  • 12 g salt
  • 250 g rugmel
  • 150 g speltmel
  • 100 g rugsigtemel
  • 150 g speltflager (gem ca. halvdelen til pynt)


Kog vandet og hæld det over rugkerner og solsikkekerner i en skål. Lad dem stå i 1 time til de er bløde.
Opløs gæren i kærnemælken. Rør begge slags sirup og salt i. Kom derefter kerneblandingen, rugmel, speltmel, rugsigtemel og halvdelen af speltflagerne i og ælt det sammen i ca. 15 min på røremaskine.
Smør 2 mindre rugbrødsforme og fordel dejen i del og glat toppen med en grydeske og lidt vand. Drys de sidste speltflager over brødene.
Lad rugbrødene hæve i ca. 3 timer ved stuetemp. Når dejen er hævet op til kanten af formen, sættes de på midterste rille i en ovn, som er forvarmet til 250 grader med en bradepande i bunden. Hæld 2 dl vand i bradepanden og sluk ovnen i 5 min.

Tænd igen ovnen og indstil varmen til 190 grader og bag brødene i ca. 50 min mere.
Når brødene er bagt, tages de ud af formen og pakkes ind i et fugtigt viskestykke. På den måde får du ikke den meget hårde og tørre kant, men derimod bevarer du et lækkert, blødt og fugtigt rugbrød :)






Det er et rugbrød, som holder virkelig godt! Jeg bagte 2 stk, hvor de 1 ½ rugbrød blev givet væk, og så beholdte jeg det sidste halve selv. Igår spiste jeg det sidste af mit halve rugbrød og det smagte stadig super godt, og var ikke i nærheden af at være tørt. Jeg har opbevaret mit rugbrød i en plastikpose og i stuetemp.



6 kommentarer:

Frida sagde ...

Det lyder sørme spændende, uden surdej! Hvor får man fat i maltsirup henne? :)
- Frida, http://bakedbyblondie.bloggersdelight.dk

Anne sagde ...

Hej Frida :)

Det er så lækkert det rugbrød! :)
Du kan bl.a købe det i Kvickly ved jeg :)
Men det kan også undlades, men jeg anvender det stort set altid i mine grove brød :)

Kristine (CookieCrumble) sagde ...

Moommenooom! Hvor ser det altså lækkert ud søde Anne. Glæder mig dog til at se, hvad du får brugt din nu ellers voksne surdej til ;)

Anne sagde ...

Taaaak søde Kristine :)
Samme dag som du postede din surdej, der var jeg i sving med at kigge efter surdej opskrifter - pudsigt hva ;)

Du kan tro, at min surdej bestod sin prøve. Resultatet kommer snart frem ;)

Anonym sagde ...

Hej Anne :)

Er du sød og fortælle mig hvor du har købt rugsigtemelet henne?
Fed blog by the way!

Anne sagde ...

Hej Anonym :)

Jeg har købt mit i Kvickly, kan ikke lige huske mærket :)
Men tror også at änglemark har et (er dog ikke helt sikker)

Og tusind tak! :)