mandag den 25. marts 2013

Kærnemælkshorn med nougat og marcipanremonce



Der er bare nogen klassikere  som ikke skal pilles alt for meget ved og i min mening er kærnemælkshornene en af dem. De her er virkelig en fryd for ganen! :) 
Jeg var så heldig, at Odense Marcipan sendte en lille, fin pakke til mig for et par uger siden. I pakken lå et opskrifte, som straks skulle gennemkigges og den her opskrift var jeg ikke i tvivl om, at den skulle afprøves. Jeg har ikke ændret i opskriften, men jeg skriver den her alligevel, da jeg kan se, at den ikke ligger på hjemmesiden endnu. 


Kærmemælkshorn med nougat og marcipanremonce

12 stk


  • 1 ½ dl kærnemælk
  • 25 g gær
  • 1 spsk. sukker
  • ½ tsk. salt
  • 1 æg
  • 150 g smør
  • ca. 300 g hvedemel



Fyld:
  • 75 g smør 
  • 50 g sukker
  • 100 g marcipan
  • 100 g nougat


Pynt:
  • 1 sammenpisket æg til pensling
  • Evt smeltet chokolade til pynt



Rør gæren ud i kærnemælken og tilsæt sukker, salt og æg. Smuldr smørret i 2/3 af melet og rør gærblandingen i. Ælt dejen med resten af melet, så den slipper skålen/bordet, men dejen skal stadig være let og blød. 
Lad dejen hvile i køleskabet i 3-4 timer. Imens kan du lave remoncen. 
Rør smør, sukker og marcipan sammen og stil det på køl. 
Når dejen er færdig med at hvile, trilles den til en aflang pølse og rul den flad, så den får en bredde på ca. 15 cm. Skær den ud i 12 lige store trekanter.
Del nougaten i 12 stykker. Læg et stykke nougat på hver trekant i den brede ende og fordel ca 1 tsk remonce ovenpå. Rul trekanterne sammen til horn og luk hjørnerne når de rulles, så fyldet ikke løber ud. 
Læg trekanterne på en bageplade med bagepapir med snippen nedad. Pensl dem med et sammenpisket æg. Lad dem hæve lunt i ca 30 min. 
Bag hornene ved 180 grader i ca 15-20 min. Afkøl dem på en riste. 
Når de er afkølet, kan de pyntes med lidt smeltet chokolade. Dette undlod jeg, da de først skulle spises dagen efter, hvor de skulle lunes. 
Hornene er fryse egnet, så du kan servere lækre horn til uventet gæster :)









Bake them! :) Du vil ikke fortryde det ;) 

10 kommentarer:

Det Stormske Køkken sagde ...

Uh jeg har en sjat kærnemælk til overs fra den anden dag, så dette er vist oplagt :)

Anne sagde ...

Det er da så oplagt, som det overhovedet kan blive :)
Ud i køkkenet med det samme med dig ;)

Anne sagde ...

Uhmmm elsker simpelthen kærnemælkshorn. Måske man skulle prøve dem af ved lejlighed :)

A + K = ♥ sagde ...

Åhha, elsker kærnemælkshorn! Er dog ikke til til nougat, men ren marcipanremonce eller dét tilføjet en smule æble eller rarbarber, det er bare lige i skabet. Og så er et nøddedrys på glasuren heller ikke af vejen i min bog! Uhhm <3

- Anne

Søren { broedet.dk | gourmand.dk } sagde ...

De ser superlækre ud de kærnemælkshorn, dem må jeg helt klart prøve

Bedste Hilsner
Søren

Camilla sagde ...

Dem lurede jeg også meget på i det tilhørende hæfte :o) Måske jeg skulle prøve den, for de ser i hvert fald lækre ud!

Anne sagde ...

Hej Anne :)
Dem synes jeg helt klart du skal lave ved lejlighed :)

Anne sagde ...

Åh ja du har ret Anne, lidt nødder på toppen ville være perfekt! :)
Jeg ville også have pyntet dem med lidt smeltet hvid chokolade, men det dur bare ikke, når de skal lunes i ovnen inden serveringen :/

Anne sagde ...

Hej Søren :)
Tusind tak - og jeg synes helt bestemt du skal prøve dem. De er utrolig lækre :)

Anne sagde ...

Hej Camilla :)

Da jeg så dem i hæftet var jeg slet ikke i tvivl om, at jeg skulle lave dem. Og jeg kan kun anbefale dem :)