søndag den 17. marts 2013

Valnøddebrød med øl



God søndag derude :) 
Søndagen er stille skudt i gang og der er blevet spist lækker morgenmad med en valnøddebolle fra Penny Lane, samt sæt en gang kerneboller til hævning.
Eftermiddagen skal bruges på familiefest, da en af mine kusiner bliver 18 i dag - stort tillykke! :)

Men inden jeg gør mig helt klar til en hyggelig eftermiddag, så skal der lige blogges om et skønt brød. Det her (store) brød blev bagt forrige uge. Jeg var hjemme hos mine forældre for at få lidt ro omkring mig, hvor der blev efterspurgt et valnøddebrød fra min mor. 1, 2, 3 i køkkenet med mig :)
Det bliver et stort brød, men jeg lavede også dobbelt portion, hvor jeg fik 2 brød, men jeg skriver opskriften ind, så I kan regne med at få 1 stort brød (eller 2 små). 

Valnøddebrød med øl

1 stort/2 små brød

  • ½ dl vand
  • 1 dl øl (jeg brugte en ale)
  • 2 spsk honning
  • 1 spsk maltsirup
  • 25 gær
  • 1 spsk groft salt
  • 450 g italiensk hvedemel
  • 50 g rugsigtemel
  • 100 g valnøddekerner, groft hakket



Rør vand, øl, honning, salt og gær sammen i en røreskål. Kom hvedemel og rugsigtemel i, hold evt. lidt igen med hvedemelen. Kom valnøddekernerne i og ælt dejen godt sammen, gerne  10-15 min på røremaskine.
Lad dejen herefter hvile i 2 timer med et fugtigt klæde over sig.

Form forsigtigt dejen til et brød uden at slå alt luften ud af det. Sæt det på en bageplade med bagepapir og drys evt. lidt rugsigtemel over. Lad brødet efterhæve i ca. 2 timer.
Forvarm ovnen til 250 grader med en bradepande i bunden. Sæt brødet ind i ovnen og hæld 1 dl vand i bradepanden og sluk ovnen i ca. 5 min.
Tænd ovnen igen, efter de 5 min, på 200 grader og bag brødet i ca. 30 min.
Når brødet er færdigt, skal det være sprødt og mørkt. 







Du kan evt. skifte valnødderne ud med hasselnødder, hvis du ikke er fan af valnødder. Hvis du vil give et et anderledes pift, så kan du prøve at tilsætte lidt appelsinsaft og timian/oregano :) 



Ingen kommentarer: