tirsdag den 12. marts 2013

Kanelknækbrød med rug


Er I helt tosset med Wasa knækbrød med kanel?
Hvis I er, så skal I læse med videre, for om lidt kommer der et andet alternativ - et bedre et hvis I spørger mig :)
Wasa kanelknækbrød er en dyr dame, samtidig med at det er baseret på hvedemel, hvor disse her er fyldt med lækkert rug og intet sukker - WIN! :) 

Jeg har søgt lidt forskellige steder, men jeg fandt frem til denne skønne madblog. Jeg har dog ændret ganske lidt i den, men jeg har ikke brugt sukker, men derimod Isis perfect strø, som knaser og smager af sukker.

Dog vil jeg advare mod denne opskrift - Man bliver altså lidt afhængig af de lækre kanelknækbrød! :)

Kanelknækbrød med rug

2 bradeplader


  • 170 g hvedemel
  • 110 g rugmel
  • 1 tsk bagepulver
  • 2 tsk kanel
  • ½ tsk salt
  • 150 g varmt vand
  • 60 g olivenolie

  • 2 spsk perfect strø
  • 3 tsk kanel

Tænd ovnen på 180 grader og gør 2 bradeplader klar med bagepapir på.
Bland de tørre ingredienser sammen. Rør først det varme vand godt ind i de tørre ingredienser og derefter røres olivenolien godt ind.
Del dejen i 2 dele og rul dejen ud til den er ca 3-5 mm tyk.
Læg dejen over på bradepladerne og skær dejen ud i ønskede stykker.
Bland perfect strø og kanel sammen og strø det ud over dejen - der må gerne komme et pænt lag på. 

Bag herefter pladerne ved 180 grader i ca. 15-20 min.
De skal være hårde og gyldne i kanterne. Heller giv dem et par min. for meget, så de ikke bliver bløde.
Lad dem køle HELT af inden de kan komme i en lufttæt dåse.. 

Og så er det bare om at sætte tænderne i de lækre basser! :) 











10 kommentarer:

A + K = ♥ sagde ...

Elsker kanelknækbrødene fra Wasa - faktisk elsker jeg vist bare kanel!
De ser godt nok lækre ud.

- Anne

Anne sagde ...

Jeg er virkelig også bare så stor fan af kanel! YUM!
Anne - du skal fluks ud i køkkenet og lave de her kanelknækbrød! :)

Gitte sagde ...

De smager rigtig godt, og er jo alt for nemme :)

Anne sagde ...

Hej Gitte :)

Det er jeg så glad for at høre! :)
Og du har så ret, de er virkelig alt for nemme at lave! :)

Jenny sagde ...

Hvor lang holdbarhed har de?

Anne sagde ...

Hej Jenny :)

Jeg vil tro de kan holde sig 1-2 uger. Det kommer nok egentlig helt an på, hvor sprøde de kan blive ved med at holde sig. Men jeg vil nok tro en god uges tid :)

Anonym sagde ...

Har du en idé om, hvor mange kcal hele portionen indeholder? :)

Mvh. Pernille

Anonym sagde ...

Hej igen,

Jeg har forsøgt selv at regne ud, hvor mange kcal der er i, hvis der er andre, der skulle være interesseret. Det er ca. 51 kcal pr. stykke, hvis man laver 32 knækbrød i alt ud af denne portion - 16 stk. på hver plade.

Glæder mig til at smage dem, når de er kølet af. Go' dag :)

Mvh. Pernille

Anne sagde ...

Hej Pernille :)

Bare så fint at du selv har regnet kcal indholdet ud :)
Tak fordi du delte det :)

Kirstine sagde ...

Hvis man ikke har det der sødestof, men gerne bare vil bruge sukker, hvor meget skal man så bruge?