Viser opslag med etiketten Odense Marcipan. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Odense Marcipan. Vis alle opslag

tirsdag den 26. marts 2013

Cookies med marcipan og mørk chokolade





Haps for en mundfuld ;) 
De her store cookies blev kreeret for godt 2 uger siden. De blev lavet til at give mine kollegaer et sugar rush i en weekend vagt. I kan nok godt se et mønster i, at meget af det jeg bager kommer med til kollegaerne. Men de vil gerne have det og min familie kan ikke blive ved og ved med at spise brød og kage :) 
Så på den måde får jeg koblet af i køkkenet og eksperimenteret :) Vil heller ikke afvise at min ovn næsten lige er blevet slukket - I får selvfølgelig snart resultatet af se. :)


De her cookies er med masser af smækker lækker marcipan og mørk chokolade. Jeg fandt opskriften hos Odense Marcipan og jeg fulgte den næsten. Indrømmet at jeg tog ingredienserne på slump :)
Mine cookies flød meget ud ift. Odense's, men smagen fejlede bestemt ikke noget :) 

Cookies med marcipan og mørk chokolade


ca 18 cookies


  • 150 g grofthakket mørk chokolade
  • 150 g marcipan
  • 50 g grofthakkede hasselnøddekerner
  • 150 g sukker
  • 150 g smør
  • 1 æg
  • 200 g hvedemel
  • 1 tsk. bagepulver
  •  ½ dl mælk
Pisk smør og sukker blødt og luftigt. Tilsæt ægget og pisk godt. Herefter tilføjes de øvrige ingredienser. Jeg tilsatte ½ dl mælk, da jeg synes, dejen var meget tør. Dette behøves du ikke at gøre, og det var formentlig også det der var skyld i, at mine cookies flød så meget ud. 
Fordel herefter dejen med en spsk på bagepladerne med bagepapir. Ca. en lille spsk dej pr. cookie. Placer dejen med god mellemrum fra hinanden. 
Bag dem ved 175 grader til de er gylden i kanten, ca. 12 min. 










mandag den 25. marts 2013

Kærnemælkshorn med nougat og marcipanremonce



Der er bare nogen klassikere  som ikke skal pilles alt for meget ved og i min mening er kærnemælkshornene en af dem. De her er virkelig en fryd for ganen! :) 
Jeg var så heldig, at Odense Marcipan sendte en lille, fin pakke til mig for et par uger siden. I pakken lå et opskrifte, som straks skulle gennemkigges og den her opskrift var jeg ikke i tvivl om, at den skulle afprøves. Jeg har ikke ændret i opskriften, men jeg skriver den her alligevel, da jeg kan se, at den ikke ligger på hjemmesiden endnu. 


Kærmemælkshorn med nougat og marcipanremonce

12 stk


  • 1 ½ dl kærnemælk
  • 25 g gær
  • 1 spsk. sukker
  • ½ tsk. salt
  • 1 æg
  • 150 g smør
  • ca. 300 g hvedemel



Fyld:
  • 75 g smør 
  • 50 g sukker
  • 100 g marcipan
  • 100 g nougat


Pynt:
  • 1 sammenpisket æg til pensling
  • Evt smeltet chokolade til pynt



Rør gæren ud i kærnemælken og tilsæt sukker, salt og æg. Smuldr smørret i 2/3 af melet og rør gærblandingen i. Ælt dejen med resten af melet, så den slipper skålen/bordet, men dejen skal stadig være let og blød. 
Lad dejen hvile i køleskabet i 3-4 timer. Imens kan du lave remoncen. 
Rør smør, sukker og marcipan sammen og stil det på køl. 
Når dejen er færdig med at hvile, trilles den til en aflang pølse og rul den flad, så den får en bredde på ca. 15 cm. Skær den ud i 12 lige store trekanter.
Del nougaten i 12 stykker. Læg et stykke nougat på hver trekant i den brede ende og fordel ca 1 tsk remonce ovenpå. Rul trekanterne sammen til horn og luk hjørnerne når de rulles, så fyldet ikke løber ud. 
Læg trekanterne på en bageplade med bagepapir med snippen nedad. Pensl dem med et sammenpisket æg. Lad dem hæve lunt i ca 30 min. 
Bag hornene ved 180 grader i ca 15-20 min. Afkøl dem på en riste. 
Når de er afkølet, kan de pyntes med lidt smeltet chokolade. Dette undlod jeg, da de først skulle spises dagen efter, hvor de skulle lunes. 
Hornene er fryse egnet, så du kan servere lækre horn til uventet gæster :)









Bake them! :) Du vil ikke fortryde det ;) 

lørdag den 16. marts 2013

Jordbær-rabarber tærte med marcipan crumble



Til min fødselsdag for studiepigerne lavede jeg en rigtig sommer dessert. Selvom der er lang tid til sommer, så er der ingen undskyldning for at gøre alt hvad man kan, for at bringe den lidt tættere på ;) I kan måske fornemme, at jeg er ret så træt af, at Danmark ikke kan beslutte sig helt for om foråret må komme eller ej :)

Den her tærte er utrolig let at lave. Det tager max 10 min fra start til den er i ovnen - se det er altså nemt!
Rasbarberene havde jeg i fryseren, men nu varer det heller ikke længe, for de første rabarber viser sig frem :)
Du kan selv vælge mængden af jordbær/rabarber, eller bruge andre bær/frugter. Sådan en tærte her er utrolig taknemmelig - i den forstand at stort set alle bær/frugter kan bruges. Så hvis du har en rest i fryseren, så brug endelig den :)

Jordbær-rabarber tærte med marcipan crumble

Til 1 tærte fad

  • 250 g rabarber skæret i små stykker
  • 500 g jordbær, optøet
  • 1-2 spsk kartoffelmel/majsstivelse



Crumble:

  • 100 g mel
  • 100 g smør
  • 100 g havregryn
  • 50 g sukker
  • 100 g revet marcipan
  • 2 små håndfulde hakkede mandler


Bland bærerne med stivelsen og kom dem i tærtefadet.
Kom alle ingredienserne til crumblen (undtaget mandler) ned i en foodprocessor og blend til crumble-massen er i små klumper. Kom crumble-massen oven på bærerne, gerne så det hele stort set er dækket. Drys mandlerne oven på crumblen. 

Bag tærten ved 180 grader i ca 25 min min. Crumblelåget skal være gyldent og sprødt :)

Server tærten lun og med en klat creme fraiche til. Og så er det bare med at finde en solstråle og nyde et dejligt stykke tærte :)





Nu må rabarber sæsonen gerne snart melde sin ankomst! :)


fredag den 15. marts 2013

Æble-knallerter med marcipan og dadler


Så er der fredag og weekenden står for døren! :) Der er blevet skrevet projekt, givet "kvaje-boller+kage", handlet og shoppet lidt til hjemmet, gjort rent og ordnet fødselsdagsgaven til på søndag. Ja jeg har været effektiv i dag, og nu er der tid til et skønt blogindlæg om de her lækre æble-knallerter, inden aftensmaden skal laves :)

Jeg var på biblioteket med min mor for godt 2 uger siden. Mens hun kiggede efter de bøger hun skulle have, fandt jeg hurtigt hjørnet med kogebøger og blade. Med favnen fuld af madblade og kogebøger, fandt jeg mig hurtigt tilrette i en lænestol og begyndte at bladre de mange sider igennem. Mine øjne fangede hurtigt de her basser. Jeg kan bare ikke huske hvilket blad de er fra, jeg mener, at det var "mad og venner", men hvis nogen kan huske det, så sig endelig til :)
De er en skrøbelig, lækker dessert/sød snack, for filodejen er meget let til at gå i stykker. Men de er det hele værd! :)
Jeg har for nyligt modtaget en lækker pakke fra Odense Marcipan, hvor der var en skøn pakke marcipan i. Så det kunne ikke være mere perfekt timing! :)

Æble-knallerter med marcipan og dadler 

ca 24 stk



  • 4 plader filodej (4 hele stykker)
  • 1 æg
  • 1 dl sukker
  • 100 g ren rå marcipan
  • 1 stort æble
  • 6 dadler uden sten
  • smeltet smør
  • evt mandelflager eller splinter til pynt


Tænd ovnen på 175 grader varmluft. 
Halver filodejen på langs og del banerne i tre lige store stykker, så du får 24 stykker i alt.
Rør æg, sukker og revet marcipan sammen. Skræl æblet og skær det i små tern og snit dadlerne fint. Bland æbleternene og dadlerne sammen med marcipanmassen.
Læg en lille klat fyld på den ene ende af filodejen og rul filodejen sammen omkring fyldet. Giv enderne et lille drej, så den kommer til at ligne en knallert.
Læg
 på en bageplade med bagepapir, pensl med det smeltede smør og drys med mandelflager. 
Bag dem i ca 12 min, til de er gyldne og sprøde.
Server dem lune til en kop varm kaffe/chokolade - eller server dem kolde som en skøn hapser :)





Enderne kan godt være svære at dreje, så de ligner en knallert. Men gør det så godt du kan, det ser noget så fint ud, når det lykkes - synes du ikke? :)







torsdag den 14. februar 2013

Lakrids-marcipan kugler med hvid chokolade



Følger I mig på Instagram? (Annforfann) For hvis I gør, så har I helt sikkert set det her billede for et stykke tid siden. Jeg er ret aktiv på Instagram og synes det er noget så hyggeligt at følge spændende mennesker derinde :)
Dog kan man altid diskutere om man udleverer for meget af sig selv som privat person.
Men nu var det slet ikke Instagram det her skal handle om, men derimod en lille skøn portion lakridskugler, perfekt til ugens aften treat eller som en sød lille overraskelse til en sød veninde, mor eller kæreste.
Opskriften kan varriere alt efter hvor kraftig lakrids smag du vil have, så smag dig frem :) 
Jeg lavede en meget lille portion, men jeg advarer dig! De er ufattelig gode! ;)

Lakrids-marcipan kugler med hvid chokolade

ca 12 - 14 stk



  • 100 g odense marcipan
  • Ca 50-70 g flormelis
  • 1 stor spsk sød lakridssirup - Johan Bülow
  • 2-3 tsk rå lakridspulver, samt lidt til at drysse på toppen - Johan Bülow
  • 100 g hvidchokolade

Hæld flormelis ud på bordet, ælt marcipan, sirup og pulver godt sammen. Hvis marcipanen er for klisteret, så tilsæt lidt mere flormelis.
Marcipanen skal være blød, men ikke klistreret at røre ved.
Smelt den hvide chokolade over vandbad.
Skær marcipanen ud i 12-14 små stykker, tril dem til kugler og vend dem i det smeltede, hvide chokolade. Drys lidt rålakrids pulver på toppen inden de tørre!
Lad dem tørre helt inden de stilles i køleskab - de behøves ikke komme på køl, men personligt kan jeg bedst li' dem kolde :) 

Det tager 10-15 min at lave dem og de er så gode. Og så passer den her portion perfekt til 2-3 personer til lidt aftenhygge :) 

















Lysten til at blogge er stille og rolig ved at vende tilbage. Jeg har så mange planer for tiden og så er der hele 2 (måske 3) udlandsophold som skal planlægges samt et væddemål med min kusine, som bare skal lykkes! :)
Men opskrifter fra fødselsdagen kommer snart samt 2 opskrifter på aftenmad, til at bryde alt det kage! ;) 





onsdag den 28. november 2012

Fyldte lune marcipan æbler


Så er det blevet tid til opskriften på den fine, vinter dessert, som min mor havde bestilt til hendes fødselsdag. Desserten er dejlig nem at lave, passer til 1 person og så er det bare efterår/vinter på en tallerken :)


Opskriften er fra Opskrifter.dk, men I får den lige her også. Jeg gav den dog ekstra gas med fyld og marcipan, så du må gerne være lidt rund håndet ;)

Fyldte lune marcipan æbler

4 pers


  • 4 danske æbler

  • Fyld:
  • 4-5 rå figner
  • 1 dl rosiner
  • 2 dl appelsin juice
  • 50-100 g marcipan

  • Creme:
  • 1/2 dl piskefløde
  • 100 g kvark 5 %
  • 2 tsk kanel
  • 2 spsk flormelis



Hak fignerne groft og bland dem med rosiner og appelsin juicen. Lad det trække et par timer. 
Riv marcipanen. 

Udhul æblerne, gerne sådan at der kan komme godt med fyld i. Fyld æblerne med skiftevis rosiner/figner og marcipan, slut med marcipanen. Stil dem i et ildfast fad og bag en halv times tid ved 200 grader eller til de er møre. 

Pisk fløden let, bland med kvark, kanel og flormelis. 
Server de bagte æbler med cremen og spis æblerne lune - værsgo; Winter on a plate :) 







Igår fik jeg tidlig fri fra sundhedsplejen, så jeg skyndte mig at få trænet og få ordnet de sidste par gaver til min mors adventspakker. Og så kom der lidt fine sager hjem til et lille dekorationsprojekt :) Ih hvor jeg altså går og glæder mig til 1 december! :) Første jul i den lille hule til lejlighed er altså dejligt :) 

Er I ved at være klar til at datoen siger 1 december? :) 

torsdag den 11. oktober 2012

Sarah Bernard med hindbær, hvid chokolade og lakrids



Lavet på lækre produkter fra Odense Marcipan..






Jeg har nemlig været en af de heldige til at teste et af deres nye produkter, som nu er at se i butikkerne.
Odense Marcipan fører nemlig et nyt koncept:

ODENSE Kageblandinger - gør det let at gøre det lækkert
  • Kransekage masse
  • Chokoladedrøm
  • Kokosdrøm
Varianterne fåes i en smart pose, hvor der ude i spidsen er en tyller(dog ikke chokoladedrøm), så massen er klar til brug med det samme. Pres massen ud i små kager og bag dem enten som de er eller se deres hjemmeside efter lækre opskrifter. De skal kun bages i 10-15 og så har du kage - det må man sige er let! :)
Jeg er meget tilfreds med smagen i kransekagen, den er ikke alt for sød og kvalmen, som jeg synes at kransekage godt kan blive. Men den smager nu heller ikke ligesom min mors, da hun i mine øjne er mesteren i kransekage - men sådan er det jo nok tit ;)
Dog vil jeg sige, at hvis jeg ikke har mulighed for at lave det selv eller få noget kransekage af min mor, så vil jeg anvende Odense Marcipans kransekage.

Jeg synes at massen var nem og få ud af posen og var vildt med, at der fulgte en tyller med, så man fik smukke kager :)

Jeg valgte, at bruge kransekagemassen til små, syndige, feminine kager, som skulle (helst) imponerer de nye kollegaer lidt, da de havde hørt små rygter om, at jeg godt kunne bikse søde sager sammen :)
Og jeg må sige, at de gjorde deres job! :)
En kommentar fra psykiateren som skulle gå stuegang var, at jeg var i den forkerte branche. For sygeplejersker kan vi altid få, men gode konditorer hænger ikke på træerne - sikke en kompliment! Meeeen jeg holder mig nu til valg af erhverv - indtil nu i hvert fald :) 





Udover det der er på billedet ovenover, så anvendte jeg også 1/2 dl hindbærsirup og 2 stk husblas.

Sæt 2 dage af til at lave de her små basser :) 

Men til ca 28 små hindbær Sarah Bernard



  • 1 pose Odense kransekage masse
  • 1/4 L fløde
  • 1 vaniljestang
  • 200 g Odense hvid chokolade - hakket
  • 1/2 dl hindbær sirup
  • 1 lille håndfuld frysetørret hindbær, blendet til fint pulver
  • 2 stk husblas


Til overtrækning:


  • 200 g Odense hvid chokolade
  • Frysetørret hindbær
  • Rå lakridspulver fra Johan Bülow

Dag 1:

Start med at lave hindbær cremen. Fløden varmes op til kogepunktet sammen med kornene fra vaniljestangen + den tomme stang. Smelt herefter den hvide chokolade deri. Når chokoladen er helt smeltet, så skal husblassen tilføjes. Husblassen skal udblødes i lidt koldt vand i 10 min inden den tilføjes. Pres alt vandet af husblassen! Kom hindbær siruppen og hindbærpulveret ned i flødemassen. Sigt herefter blandingen gennem en sigte og kom film ned på cremen, for at forhindre at der skal danne kondens under køling. Cremen skal herefter køle i min 6 timer, men gerne til næste dag. 

Til bundene gøres 1-2 bageplader klar. Ovnen tændes på 175 grader (varmluft) og der trykkes ca 28 små kransekager ud - ca på størrelse med en 5 kr. Tag en teske, fugt den med lidt vand og tryk kagerne flade. De skal være ca 3 mm høje, vil jeg gætte på mine var. 
Bag kagerne i 5-8 min, til de er let gyldne.
Opbevar bundene i en lufttæt beholder efter afkølingen.



 Så nemt med færdig kransekage masse! :)









Dag 2: 

Cremen piskes let op til en luftig mousse/creme. Kom en 1cm tyller i en engangs sprøjtepose og fyld cremen deri. Jeg bruger en lille klips fra IKEA til at klemme på, så cremen ikke kan flyde opad posen, når man trykker cremen ud :)

Stil bundene klar og klem cremen ud i en cirkel-agtig bevægelse eller i et let, konstant tryk, mens du løfter posen stille opad. 
Når de alle er blevet fyldt med creme stilles de i fryseren i ca 20-30 min. På den måde bliver de nemmere at overtrække med chokolade. 


2/3 del af den hvide chokolade smeltes over vandbad, hvorefter den resterende 1/3 del tilføjes bagefter. Tag kagerne ud af fryseren og nu begynder alt det sjove ;)
Gør de frysetørrede hindbær og lakridspulveret klar, så du hurtigt kan drysse lidt over inden chokolade størkner.
Fordel ca 1 - 1 1/2 tsk hvid chokolade over hver kage, hvor du kan bruge tsk til at fordele chokoladen hele vejen rundt. Drys lidt frysetørret hindbær og lakrids pulver på med det samme.

Opbevar kagerne på køl - vil tror de kan holde sig i ca 1 uge, men der blev total udsolgt samme dag, så jeg har ikke afprøvet holdbarheden :) 







Det er en lille fyldig, feminin kage som smager SKØNT af hindbær og vanilje. Men det er også en kage, som man ikke skal have mange af - for en med en sød dessert tand, vil jeg gætte på man kan spise 2 ;)