fredag den 3. maj 2013

Softkernerugbrød med surdej


Den hurtigvirkende surdej er blandt andet blevet brugt til det her lækre rugbrød. Dette rugbrød er uden tvivl et af favoritterne og jeg har bagt det en del gange nu. Både til mine forældre, min bror og sidst til en påskelørdag med familie. Det smager som hos bageren og holder sig utrolig godt. Det brød jeg gemte til mig selv var stadig godt på 5-6 dagen! (Jeg opbevarede det køligt)
Opskriften har jeg fra den altid gode "byens bedste brød & kager".

Softkernerugbrød

2 stk


  • 3 ½ dl lunkent vand
  • 1 spsk sirup
  • 1 dl kærnemælk
  • 1 tsk malt mel
  • 20 g gær
  • 2 tsk salt
  • 100 g grov rugbrødssurdej
  • 100 g rugmel
  • 90 g italiensk hvedemel
  • 120 g halvsigtemel
  • 65 g havregryn
  • 65 g hørfrø
  • 200 g solsikkekerner


Rør vand, sirup, kærnemælk, malt og gær sammen i en skål. Tilsæt salt og surdej. Rør derefter rugmel, hvedemel, halvsigtemel, havregryn, hørfrø og solsikkekerner i og ælt langsomt i ca 15 min.
Kom dejen i 2 smurte rugbrødsforme og lav dem hæve 2-3 timer et lunt sted.
Når dejen er hævet op til kanten af formen, pensles rugbrødene med lidt vand og drysses med sesamfrø. Sæt dem midt i en forvarmet ovn på 250 grader med en bradepande i bunden. Kom 2 dl vand i bradepanden, sluk ovnen i 5 min og tænd den herefter igen på 190 grader. Bag brødene i ca. 45 min.

Når brødene er bagt, så tag dem ud af formen og pak dem ind i fugtige viskestykker. På den måde undgår du den meget hårde kant, som også kan blive en smule tør.








Perfekt rugbrød til weekendens brunch bord, til frokosten eller som lækkert indslag til madpakken :) 


Lige nu har jeg en stor chokoladekage i ovnen, som skal blive til 3 skønne og lækre bunde til min venindes drengs dåbskage. Det bliver dog lidt presset med at lave den, da jeg skal arbejde aftenvagt i dag og dagvagt i morgen, samt kagen skal hentes i morgen aften. Så lur mig om jeg ikke står og laver de to cremer til kagen sent i aften/nat, når jeg er kommet hjem fra arbejde ;) Sikke noget. Heldigvis skal den ikke pyntes med fondant. Hun vil helst undvære det pga. den voldsomme søde smag og så skal den pyntes helt simpel. Hvilket bestemt ikke gør mig noget - simpelt kan være noget så smuk :)

1 kommentar:

Mapp sagde ...

Dejlig nem opskrift, godt beskrevet! Og endnu vigtigere, smagte vidunderligt