fredag den 24. maj 2013

Citronmarineret fasanbryst med spinat og svampe



Den anden dag var jeg hjemme hos mine forældre på gården - mest af alt for bare at koble helt af, der er så skøn en ro hos dem. Især nu hvor vejret bliver bedre, så er det skønt at komme hjem, sidde på terassen og nyde roen. Så kan jeg virkelig mærke, at jeg mangler min egen terasse - eller bare altan for den sags skyld! Men nej, jeg har ingen af delene, desværre.
Men nu til sagens kerne ;)
Aftensmad skulle vi have og det blev fasan som var hovedaktør. Min far er en ivrig jæger, så vildt har altid været en stor del af menuen hos dem. Fasan er nu ikke mit yndlingsvildt, langt fra, men heldigvis bliver jeg mere og mere positiv overrasket. Hvis fasan bliver tilberedt for længe, så bliver det ufattelig tørt! Men når det er tilberedt rigtigt, så smager det rigtig dejligt :) 
Opskriften er fra et jagtblad, men hvilket ved jeg ikke, da det var klippet ud af bladet. 

Citronmarineret fasanbryst med spinat og svampe

4 pers

  • 4 fasanbryststykker fra 2 store fasaner
  • 2 citroner
  • 2 dl olivenolie
  • 500 g blandet svampe (jjeg brugte; brune champignon, portobello og østershatte)
  • 250 g frosset spinat
  • Lidt smør
  • Salt og peber

Tilbehør: Nye danske kartofler med brunet smør

Klargøring hvis du har 2 hele fasaner:
Pluk brystet på fasanerne og skær brystfileterne af, så de er uden ben. Det øverste stykke af vingebenet kan eventuelt blive på.
Der bliver to flotte bryststykker af hver fugl, hvis man er påpasselig med at få alt kødet med, så der ikke sidder mere på brystbenet.
Skindet på resten af fuglen krænges derefter til side, så lårerne kan brækkes bagover og skæres af.
Lårerne kan braiseres i en gryde for sig selv og anvendes f.eks som lidt ekstra kød til retten eller til et senere tidspunkt. Kassér resten af fasanen. 

Nu til opskriften: 

Rengør svampene, og skær dem i passende stykker, hvis det er store svampe.
Tø den frosne spinat og vrid spinaten for væske.
Læg fasanbrystsstykkerne i en skål, så de er klar.
Skyl citronerne og riv den gule skal fint med et rivejern. Kom den revne citronskal i en skål. Klem saften fra 1/2 citron ned i skålen. 
Bland den gule, revne skal med citronsaften og olien samt lidt salt og peber. Hæld det over fasanbryststykkerne, og lad dem marinere i køleskabet i ca. en time.
forvarm ovnen til 160 grader.
Kom kødet og marinaden i en stegegryde og steg kødet i ca. 10-15 min(Maks!).
Imens steges svampene gyldne i lidt smør. De sidste minutter tilsættes spinatbladene, som steges med et par minutter. Krydr svampe- og spinatblandingen med salt og peber. 

Servering:
Servér det på varme tallerkner, hvor kødet lægges på bund af spinat og svampe.
Server fasanen med kogte, nye kartofler der er vendt i brunet smør. 





 Det var virkelig en vellykket ret, hvor svampene spillede rigtig godt til fasanerne. Svampe passer generelt rigtig godt til vildt, da de har en dyb, lidt jordagtig smag. Jeg vil gerne have haft Shiitake svampe, da de har en lidt kødfyldt smag, men dem supermarkedet havde var ikke alt for pæne.
Og så helt ærligt? Bliver maden ikke bare bedre med nye, kartofler? :) I think so! 



4 kommentarer:

Sjønne sagde ...

Smukt og lækkert! Elsker bare fasan :)

Næste gang vil jeg prøve med citrus til fasanen, det er nyt for mig.

Camilla sagde ...

Hvor ser det bare skønt ud! Mums, det kunne godt snart tænkes at ryge på madplanen herhjemme :o)

Anne sagde ...

Hej Sjønne :)

Tusind tak :) Og jeg kan virkelig anbefale at bruge citrus til fasan, det var virkelig vellykket :)

Anne sagde ...

Hej Camilla :)

Jeg kan kun anbefale det, det var virkelig lækkert. Og så var det syrlige fra citronen bare så lækkert til fasanen :)