fredag den 27. januar 2012

Lakridsmandler..

Da jeg havde sidste praktikdag i tirsdags på Dronninglund sygehus, lavede Johanne(en anden spl.stu) og jeg en afskedsgave der bestod af diverse lækkerier - og mine kollegaer var ellevilde med lakridsmandler, så sådan en portion skulle de da have :) 



Opskriften er:
200 g mandler 
200 g hvid chokolade
5 spsk flormelis
1 spsk lakridspulver - jeg brugte rå lakrids fra Johan Bülow

Rist mandlerne ved middel/høj varme på panden eller i ovnen, de skal begynde og blive lidt mørke og dufte.. Lad mandlerne køle helt af..
Smelt den hvide chokolade i vandbad, hvorefter mandlerne hældes i.. Jeg lod mandlerne stå i den hvide chokolade i 15 min ca, for at køle chokoladen lidt af.
Hæl halvdelen af lakrids/flormelis ud på et stykke bagepapir, hæld mandlerne ud på pulveret og drys med resten af pulveret over dem.. Lad dem køle i ca. 15-20 min inden du begynder og skille dem af og vende dem rundt, så bliver de pæne i formen :) 

1 kommentar:

Malene uden R sagde ...

Mmmmmmh sådan nogle må jeg vist også få lavet en dag. Har aldrig smagt dem, men er sikker på de ville falde i god jord - de ser jo ihvertfald gode ud! :)